Dolphin
Senior Member (Voting Rights)
https://link.springer.com/article/10.1007/s00112-024-02113-5
CFS/ME als ideale Fassade für das Münchhausen-by-Proxy-Syndrom? – „Auch Ausruhen kann anstrengend sein …“
CFS/ME an ideal facade for Munchausen syndrome by proxy?—“It can be so exhausting just to relax …”
Abstract
We present the case of 9‑year-old Mara who suffered from progressive physical weakness and severe cachexia as well as sensitivity to light and noise, headaches and concentration difficulties. Social contacts had been limited to close family members for months. Mara lived withdrawn in a room shielded from stimuli. Her mother had shown similar symptoms, which like Mara’s at the beginning, had been classified as chronic fatigue syndrome/myalgic encephalitis (CFS/ME).
Mara’s symptoms showed an acute decline after admission to our psychosomatic ward and separation from her mother. An organic cause as well as anorexia nervosa was ruled out. A detailed medical and psychosocial history as well as physical and psychological examination were followed by the systematic observation of Mara’s patterns of interaction and communication with family members, peers and staff. A synopsis of symptoms and signs finally led us to the diagnosis of Munchausen syndrome by proxy (FDIA) enabling a successful physical and gradual emotional rehabilitation of Mara supported by psychotherapy.
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Zusammenfassung
Vorgestellt wird die 9‑jährige Mara mit progressiver körperlicher Schwäche bei Kachexie, Licht- und Lärmempfindlichkeit, Kopfschmerzen und Konzentrationsstörungen sowie seit Monaten auf die Kernfamilie reduzierten sozialen Kontakten. Mara lebte in einem reizabgeschirmten Raum. Die Mutter hatte eine vergleichbare Symptomatik, die – wie anfangs die von Mara – als Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalitis (CFS/ME) eingeordnet worden war.
Der akute Rückgang der Symptomatik bei Aufnahme auf unsere psychosomatische Station mit Trennung von der Mutter sowie die detaillierte (Beziehungs‑)Anamnese und Einordnung der auffälligen Interaktions- und Verhaltensmuster führten nach dem Ausschluss einer organischen Ursache zur Diagnose Münchhausen-by-Proxy-Syndrom (MbpS) und ermöglichten es, Mara erfolgreich zu behandeln.
CFS/ME als ideale Fassade für das Münchhausen-by-Proxy-Syndrom? – „Auch Ausruhen kann anstrengend sein …“
CFS/ME an ideal facade for Munchausen syndrome by proxy?—“It can be so exhausting just to relax …”
Abstract
We present the case of 9‑year-old Mara who suffered from progressive physical weakness and severe cachexia as well as sensitivity to light and noise, headaches and concentration difficulties. Social contacts had been limited to close family members for months. Mara lived withdrawn in a room shielded from stimuli. Her mother had shown similar symptoms, which like Mara’s at the beginning, had been classified as chronic fatigue syndrome/myalgic encephalitis (CFS/ME).
Mara’s symptoms showed an acute decline after admission to our psychosomatic ward and separation from her mother. An organic cause as well as anorexia nervosa was ruled out. A detailed medical and psychosocial history as well as physical and psychological examination were followed by the systematic observation of Mara’s patterns of interaction and communication with family members, peers and staff. A synopsis of symptoms and signs finally led us to the diagnosis of Munchausen syndrome by proxy (FDIA) enabling a successful physical and gradual emotional rehabilitation of Mara supported by psychotherapy.
===
Zusammenfassung
Vorgestellt wird die 9‑jährige Mara mit progressiver körperlicher Schwäche bei Kachexie, Licht- und Lärmempfindlichkeit, Kopfschmerzen und Konzentrationsstörungen sowie seit Monaten auf die Kernfamilie reduzierten sozialen Kontakten. Mara lebte in einem reizabgeschirmten Raum. Die Mutter hatte eine vergleichbare Symptomatik, die – wie anfangs die von Mara – als Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalitis (CFS/ME) eingeordnet worden war.
Der akute Rückgang der Symptomatik bei Aufnahme auf unsere psychosomatische Station mit Trennung von der Mutter sowie die detaillierte (Beziehungs‑)Anamnese und Einordnung der auffälligen Interaktions- und Verhaltensmuster führten nach dem Ausschluss einer organischen Ursache zur Diagnose Münchhausen-by-Proxy-Syndrom (MbpS) und ermöglichten es, Mara erfolgreich zu behandeln.
- Kasuistiken
- Open access
- Published: 31 January 2025