Dolphin
Senior Member (Voting Rights)
Psychologie in Österreich 4 & 5 | 2023
https://www.researchgate.net/public...o_Diagnosis_and_Treatment#fullTextFileContent
Abstract
Long COVID (LC), das Post-COVID-Syndrom (PCS) und die myalgische Enzephalomyelitis bzw. das Chronic-Fatigue-Syndrom (ME/CFS) sind post-virale Zustandsbilder.
Als Kardinalsymptome für ME/CFS stehen eine profunde Erschöpfung und eine Post Exertional Malaise (PEM).
Zwischen PCS und ME/CFS bestehen klare Überschneidungen in der Symptomatologie, den zugrundeliegenden pathophysiologischen Prozessen und den kognitiven Einschränkungen.
Die Prävalenzrate von ME/CFS liegt in der Normalbevölkerung zwischen 0,2 % und 0,39 %, nach einer Corona-Infektion bei ca. 2,5 % und bei PatientInnen mit PCS bei mindestens 45 %.
In der Diagnostik von ME/CFS ist ein multidisziplinäres Vorgehen notwendig, bei dem die Klinische Psychologie psychische Erkrankungen als mögliche Ursachen oder Begleitphänomene beleuchtet und spezifische ME/CFS-Symptome durch einschlägige Fragebögen und eine intensive Anamnese erheben kann.
Die Behandlungsstrategie der Wahl bei ME/CFS ist das Pacing, mit dem ein optimaler Einsatz der vorhandenen Energieressourcen gemeint ist, ohne in eine Überforderung und eine PEM zu geraten.
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[Long COVID, Post-COVID-19 syndrome and myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) are post-viral diseases.
The major symptoms of ME/CFS are a profound fatigue and post exertional malaise (PEM).
There is a substantial overlap in terms of symptoms, pathophysiological processes, and cognitive deficits between PCS and ME/CFS.
Within the normal population, the prevalence rate ranges between 0.2% and 0.39% and increases to 2.5% after COVID-19 infection.
When PCS patients are considered, at least 45% of these fulfil the diagnostic criteria for ME/CFS.
The diagnosis of ME/CFS is a multidisciplinary challenge, where clinical psychologists assess mental disorders either as a possible explanation of the symptom burden or as a comorbid condition.
In addition, clinical psychologists assess specific ME/CFS symptoms by means of appropriate self-report questionnaires as well as a thorough anamnesis.
The treatment approach of choice for ME/CFS is pacing, i. e., self-managing one’s own activity and rest so that PEM is avoided.]
https://www.researchgate.net/public...o_Diagnosis_and_Treatment#fullTextFileContent
Abstract
Long COVID (LC), das Post-COVID-Syndrom (PCS) und die myalgische Enzephalomyelitis bzw. das Chronic-Fatigue-Syndrom (ME/CFS) sind post-virale Zustandsbilder.
Als Kardinalsymptome für ME/CFS stehen eine profunde Erschöpfung und eine Post Exertional Malaise (PEM).
Zwischen PCS und ME/CFS bestehen klare Überschneidungen in der Symptomatologie, den zugrundeliegenden pathophysiologischen Prozessen und den kognitiven Einschränkungen.
Die Prävalenzrate von ME/CFS liegt in der Normalbevölkerung zwischen 0,2 % und 0,39 %, nach einer Corona-Infektion bei ca. 2,5 % und bei PatientInnen mit PCS bei mindestens 45 %.
In der Diagnostik von ME/CFS ist ein multidisziplinäres Vorgehen notwendig, bei dem die Klinische Psychologie psychische Erkrankungen als mögliche Ursachen oder Begleitphänomene beleuchtet und spezifische ME/CFS-Symptome durch einschlägige Fragebögen und eine intensive Anamnese erheben kann.
Die Behandlungsstrategie der Wahl bei ME/CFS ist das Pacing, mit dem ein optimaler Einsatz der vorhandenen Energieressourcen gemeint ist, ohne in eine Überforderung und eine PEM zu geraten.
---
[Long COVID, Post-COVID-19 syndrome and myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) are post-viral diseases.
The major symptoms of ME/CFS are a profound fatigue and post exertional malaise (PEM).
There is a substantial overlap in terms of symptoms, pathophysiological processes, and cognitive deficits between PCS and ME/CFS.
Within the normal population, the prevalence rate ranges between 0.2% and 0.39% and increases to 2.5% after COVID-19 infection.
When PCS patients are considered, at least 45% of these fulfil the diagnostic criteria for ME/CFS.
The diagnosis of ME/CFS is a multidisciplinary challenge, where clinical psychologists assess mental disorders either as a possible explanation of the symptom burden or as a comorbid condition.
In addition, clinical psychologists assess specific ME/CFS symptoms by means of appropriate self-report questionnaires as well as a thorough anamnesis.
The treatment approach of choice for ME/CFS is pacing, i. e., self-managing one’s own activity and rest so that PEM is avoided.]
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